vrijdag 3 maart 2017

It is all about socks!

Dit jaar komt de Sock Madness op mijn pad. Het loopt nu voor het elfde jaar en ik doe voor het eerst mee, samen met mijn sokkenmaatje Joyce. Joyce en ik zijn samen met 2 andere bevlogen sokkendames de co-owners van Sokken van de maand - KAL op Facebook. Maar daarover in een ander bericht meer.

Nu eerst de SM11! De Sock Madness is een wereldwijde jaarlijkse competitie die start met een kwalificatie ronde waarin je binnen 2 weken een paar sokken breit. Wanneer je dit haalt, word je in een team van vergelijkbare snelheid ingedeeld waarbij er gedurende 7 rondes telkens de langzaamste 5 afvallen tot aan de finale. De patronen komen steeds op het laatste moment beschikbaar en de sokken moeten voldoen aan juiste maat en steekverhouding en mogen niet afwijken van de voorgeschreven maat. Kans dat je de sokken niet voor jezelf breit dus, maar dat mag de pret niet drukken.

Het is een wereldje op zich die Sock Madness club, vanaf het moment van inschrijving (1 februari) tot moment van sluiting (28 februari) gonst het van activiteiten en scharen de cheerleaders zich rondom de sokkenbrei(st)ers die zich hebben aangemeld voor de competitie. Tips & trucs worden uitgewisseld, internationale landelijke fora floreren en beetje bij beetje komt meer informatie naar buiten, zoals de materialenlijst. Menig voorraadje wordt gelijk doorgeploeterd en gescand op kandidaat garen en breipennen worden vrij-gebreid om te beginnen. Andere lopende projecten worden gedegradeerd tot WIPs en UFOs. Naarmate 1 maart nadert neemt de noise toe, wordt er nog een warm-up sokkenpatroon in het gedruis gegooid voor diegenen die in de startblokken staan en hun energie alvast kwijt moeten en dan is daar eindelijk... de aankondiging dat binnen 48 uur het eerste patroon live wordt gezet. Gekkenhuis!

De massa deelne(e)m(st)ers komt niet meer aan het normale leven toe en hangt de hele dag boven de refresh knop van de browser gedurende 48 uur.... Ik moet toegeven dat ik ook meer dan eens even op Ravelry heb gespiekt of dat linkje er al stond. En jawel, gisteravond op het moment dat de link beschikbaar komt, druk ik zelf net op die refresh knop (voor de zoveelste keer) en taaadaaah: Twisted Madness is een feit. Gelijk Joyce ingeseind en uit de startblokken geschoten. Waanzin natuurlijk, ik heb immers 2 weken de tijd. En ach, als ik het niet haal maar wel als Reasonable Effort 1 sok af heb, mag ik nog wel alle andere patronen downloaden. Die prijs is al gauw binnen.

Mijn wolkeuze valt op de mooie Basis Sock 4-ply Confetti Jingle Bells spikkel van mijn favoriete winkel Wol Met Verve. Ik ben gek op spikkels en eigenaresse en creatieve geest Sylvia spikkelt deze hangeverfde sokkenwol toevallig - je raadt het al - met verve! Het patroon zelf heeft een twist waarbij af en toe wat steken vallen. Daar ben ik trouwens goed in, daar-en-tegen haal ik het met al dat vallen en opstaan onderhand net zo geroutineerd weer op. Alleen wordt het door de twist iets vervelender om te doen, maar niet onmogelijk. Ik zit dus lekker in de blij-dat-ik-sokken-brei mood en tik nog even wat pennetjes weg.

De kop is eraf!

1 opmerking:

  1. Leuk patroon! En leuke kleurtjes natuurlijk :) Succes met je blog, ik zal je op de voet volgen!

    BeantwoordenVerwijderen